Eerste hulp bij black-out

photo-1456406644174-8ddd4cd52a06

Eerste hulp bij black-out

Je hebt alles piekfijn voorbereid en loopt al dagen lijstjes op te zeggen in jouw slaapkamer. Je stapt het lokaal binnen, zet je aan een bank en legt alles klaar. De docent deelt de exemplaren uit. Je schrijft je naam, klasnummer en de datum op en draait de eerste pagina om. En dan plots: de leegte. Het lijstje dat je gisteren nog aframmelde, wil nu maar niet uit je pen vloeien. Black-out.

Wat nu?

1. Focus niet op wat je niet weet.

2. Adem eens goed diep in en uit. Dat lucht niet alleen op, maar zorgt er ook voor dat je jouw gedachten weer de vrije loop kan laten.

3. Praat jezelf moed in. Komt goed! Geef jezelf wat tijd om na te denken.

4. Stel jezelf eens de volgende vragen: ‘Wat stond er nog in dit hoofdstuk?’, ‘In welke les heeft de docent hier iets over verteld?’, ‘Waar en hoe heb ik dit geleerd’ of ‘Welke delen van de vraag kan ik wel beantwoorden?’. Schrijf alvast deze informatie op een kladblad op.

5. Ga verder met de volgende oefening. Wie weet schiet het antwoord op die ene hersenbreker je wel later te binnen.

Een black-out vermijden?

Zorg dat je goed voorbereid bent. Gebruik ruggensteuntjes, ezelbruggetjes, structuur en kleur. Stel jezelf voortdurend vragen over de leerstof en plan voldoende herhalingsmomenten in. Kortom: wees kritisch over hoe je leert en schaaf waar nodig bij. Ook ontspannen is belangrijk. Wat voetballen met vrienden of een goede film kijken hoort in een goede examenplanning. Tijdens het studeren zelf kan een focusoefening of mindfulnessoefening soelaas bieden.

Slaap voldoende. Je hebt zeker 6 tot 8 uur slaap nodig om met een frisse kop naar het examen te kunnen gaan.

En dan: D-day. Als je dan toch stressvrij aan het lokaal staat, kan je opnieuw panikeren door de verhalen van klasgenoten. Laat je niet van de wijs brengen. Bijna alle studenten waren zogezegd vorig jaar gebuisd? Geen probleem! Dan zorg jij er gewoon voor dat jij de uitzondering bent die de regel bevestigt. Wordt de stress je alsnog te veel? Ook daar hebben we tips voor.

Liep het toch niet zo vlot? Onthoud: een minder examen betekent nog niet dat alles verloren is. Zorg voor wat ontspanning en begin met frisse moed aan de volgende klepper. Wil je toch graag wat extra ondersteuning? Bekijk dan even dit artikel.

Vragen over dit artikel?

Contacteer je studiebegeleider