Slim eten doet je meer weten

V9AOG26R2W

Wist je dat je voeding een grote invloed heeft op je concentratievermogen en geheugen? Als je in Google ‘brainfood’ intikt, vind je talloze websites met informatie en gerechtjes. Wij zetten de 10 belangrijkste tips voor je op een rij.

1. Eet voldoende. Als je te weinig eet, vlot het studeren niet. Je kan je moeilijk concentreren (om belangrijke informatie te memoriseren) en je wordt snel moe. Maar eet ook niet teveel. Met een overladen maag, gaat het studeren ook niet goed.

2. Eet zeker drie hoofdmaaltijden per dag (ook een goed ontbijt) en eventueel ook iets tussendoor. Probeer een vast (eet)ritme te vinden tussen het studeren door.

3. Neem een maaltijdpauze. Eet niet tijdens het studeren zelf. Eet rustig. Zo kan de vertering vlot verlopen. Combineer eventueel deze pauze met een korte wandeling en snuif wat frisse lucht op.

4. Geef de voorkeur aan trage zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals bruin brood, aardappelen, volkoren pasta en andere volkorengraanproducten als energieleveranciers. Zij leveren traag energie waarop je langer en meer efficiënt kan functioneren.

5. Voorzie gezonde tussendoortjes zoals een boterham met mager beleg en/of groenten, yoghurt, melk- of sojadrink, fruit(sla), een handjevol noten of maak zelf een snel en gezond tussendoortje zoals een milkshake met vers fruit.

6. Eet niet elke dag hetzelfde. Variatie in de voeding maakt ze lekkerder en zorgt zo voor het leveren van alle vitamines en mineralen. Een tekort aan vitaminen en mineralen kan je futloos maken waardoor je minder goed kan studeren.

7. Vertrouw niet op supplementen. Wie voldoende en gevarieerd eet en elke dag voldoende groenten en fruit neemt, heeft geen baat bij supplementen. Er bestaan geen wondermiddelen voor het geheugen.

8. Drink voldoende. Vooral bij warm weer drinken we best 1,5 liter water. Wees matig met cafeïnerijke dranken zoals koffie, cola en bepaalde ‘energy drinks’. Je pept er slechts even van op. Als je ze te vaak gebruikt, kunnen ze zelfs in je nadeel werken door bijvoorbeeld je slaap te verstoren. Vermijd alcohol.

9. Verwaarloos je voeding niet op de dag van je examen. Start met een goed ontbijt en voorzie eventueel een tussendoortje om een flauwte tegen te gaan. Neem ook steeds een klein flesje water mee naar het examenmoment.

10. Eet zoals je normaal gewoon bent. Door het uitproberen van andere eetgewoonten kunnen maag en darm protesteren. Laat voedingshypes aan de kant.

PS: een reepje pure chocolade heeft een gunstige invloed op je brein. ‘T is maar een tip ;).

Vragen over dit artikel?

Contacteer je studiebegeleider