Tips voor de komende examenperiode

pexels-photo 2

Enkele gouden bloktips komen steeds goed van pas! Hieronder vind je er maar liefst 16.

1. Maak een goede studieplanning

Hou rekening met je eigen ritme. Ben je een ochtendmens? Plaats dan de moeilijkste leerstof bovenaan in je dagplanning. Ben je een avondmens? Benut dan voldoende de avonduren om te studeren in plaats van te ontspannen. Meer weten? Klik dan hier. Probeer wel een vast studieritme te vinden! Je zal zien dat routine rustig en aangenaam kan zijn.

2. Maak je eigen studieplanning

Je hebt ongetwijfeld al ontdekt dat je niet alles heel grondig en goed kunt doen. Vrees niet, je bent niet alleen! Wees dus realistisch en bepaal je eigen grenzen. Stel haalbare doelen voor jezelf. Als je merkt dat je planning niet haalbaar is, pas deze aan zodat de doelen die je wil halen realiseerbaar zijn. Niets is meer frustrerend/demotiverend dan een planning te volgen dat niet haalbaar is.

3. Coach je supporters

Maak duidelijk (via kwaad kijken, SHHHHHHHH-teken, GRRRRRRRRrom- geluiden) aan je omgeving wanneer je kan gestoord worden en voor hoe lang.  Ook goedbedoelde tussendoortjes en peptalks van vrienden, ouders kunnen je ritme verstoren.

4. Neem voldoende nachtrust

Ook (en vooral) tijdens de blokperiode. Het houdt je conditie op peil en verhoogt je concentratie en weerbaarheid. Het mag dan al stoer klinken dat je ‘een nachtje hebt doorgeblokt’, het is fnuikend op termijn.

5. Eet je brein slim

Wees je oma dankbaar op kerst met haar cliché-attentie: een zak studentenhaver! Niet alleen is dit een kostelijk grapje, je hersenen hebben die gezonde brandstof nodig om optimaal te kunnen functioneren. Bosbessen, noten, … Ook pure chocolade doet het trouwens ook goed… Euh, waar is die chocoladefondue nu ook alweer…. Meer top-foods vind je hier, meer tips vind je hier.

Nog niet overtuigd: check deze clip.

6. Denk aan leuke dingen!

Ben je even de moed kwijt? Denk na over welke fantastische dingen allemaal zullen gebeuren na de examens. Plan iets leuks om jezelf te belonen.

7. Sharing is caring

Je staat er niet alleen voor! Er zijn lotgenoten genoeg die door deze examentijd aan het ploeteren zijn. Hou contact met je vrienden en medestudenten, het kan deugd doen om even je frustraties te delen. Maar hou wel de tijd goed in de gaten en hou daarmee rekening in je planning.

8. Jezelf opvragen?

Want je moeder is er even niet? Download dan Flashcards+, Quizlet of Tinycards.

9. Een beetje spanning is OK

Realiseer je dat een beetje spanning doodnormaal is, iedereen heeft in zekere mate last van examenstress. Sterker nog, deze spanning zorgt ervoor dat je zowel lichamelijk als geestelijk alerter bent en is dus (in de meeste gevallen) juist goed voor je prestaties.

10. Even ontspannen

Ga na welke ontspanning het best voor je werkt. Wees zuinig met het wereldwijde web, in het bijzonder met smartphones en tablets. Je hersenen moeten al hard genoeg werken, laat staan dat je ze de hele dag door extra belast met het beantwoorden van sms’jes of Facebook-berichten. Uit onderzoek blijkt ook dat smartphones dodelijk zijn voor onze concentratie. Ga daarentegen eens een wandeling maken, kook met je kotgenoten of doe aan sport. Een gouden raad: ‘Disconnect to reflect!’

11. Gun jezelf ook wat rust

Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen. Verse zuurstof nemen is trouwens een hoop nieuwe energie in je longen zuigen. Het helpt ook tegen spanning en paniek!

12. H2O

Drink voldoende water! Het geeft je op lange termijn meer energie dan de suikers, cafeïne en energiedrankjes. Het helpt ook tegen hoofdpijn en je wordt er tenminste niet rusteloos en slapeloos van.

13. YES YOU CAN!

Een dag voor het examen? Rustig blijven! Geloof in jezelf! YES YOU CAN!

14. Schematiseren

Moeilijk verteerbare kost aan het blokken? Heb je al eens een schema (bv. mindmap) proberen te maken van de materie. Je zal zien dat je door het maken van dergelijk schema de leerstof beter zal begrijpen!

15. Examenrichtlijnen

bekijk de ECTS-fiche van elk opleidingsonderdeel en neem de examentips die je van je docent hebt gekregen goed door! Zo weet je het best wat je te wachten staat.

Je bent student in Brugge of Oostende? De fiches van je vakken zijn hier te vinden. Studenten van Kortrijk, Roeselare, Tielt en Torhout vinden hun fiches hier.

16. Reflecteren

Probeer na elk examen kort even te reflecteren op papier: wat ging goed en niet goed, voldeed het examen aan je verwachtingen, was je goed voorbereid,… Je haalt hier ontzettend interessante informatie uit voor jezelf.

Vragen over dit artikel?

Contacteer je studiebegeleider