Ben jij een uitsteller?

uitstellen

Je wil studeren, maar je komt er maar niet aan toe want:

  • Facebook lonkt
  • Je vrienden zitten in nood
  • Je playlist moet nu meteen geordend worden
  • De afwas waar je normaal een hekel aan hebt, móet eerst gedaan worden
  • Het is 13u19, maar je wil enkel op uren of halve uren beginnen studeren

Overkomt jou dit ook regelmatig? Dan ben je misschien wel een uitsteller…

Een UITSTELLER is iemand die:

  • weet wat hij wil doen
  • dit ook kan doen
  • dit steeds opnieuw probeert of het zich steevast voorneemt
  • maar er niet toe komt
  • er zich slecht bij voelt

Het is vooral dit laatste wat voor frustratie zorgt. Het is toch immers logisch, denkt men: ‘Als je het wil, dan doe je het toch gewoon?’. En het is nu net dát waar een uitsteller het moeilijk mee heeft. Er is dus vaak een hoop frustratie bij de familie van de uitsteller en heel wat onbegrip tussen beiden. Waarschijnlijk voel je je ook erg schuldig, want zelf begrijp je ook niet goed waarom je het toch niet doet zoals je je hebt voorgenomen… Bovendien ondervind je nare gevolgen van het uitstellen. Bijvoorbeeld studievertraging, zenuwen, discussies met ontgoochelde ouders, vrienden en docenten, geldboetes in de bibliotheek,…

Geen nood! Dit betekent nog niet dat jouw uitstelgedrag steevast problematisch is. Iedereen stelt wel eens uit. Dit kan zelfs functioneel zijn, bijvoorbeeld als we te moe zijn of als we nog niet al het nodige materiaal hebben. Als je echter regelmatig uitstelt, en op meerdere terreinen naast het studeren, kan het wel interessant zijn om jouw gedrag eens onder de loep te nemen. Je kan bijvoorbeeld deze test eens doen

Weg met het uitstellen!

Klinkt dit alles bekend in de oren? Dan is het tijd om in actie te schieten! Hieronder vind je al heel wat informatie.

1. Inzicht

Een eerste stap in de goede richting is om inzicht verwerven in hoe jouw uitstelgedrag tot stand is gekomen en hoe je het in de hand houdt. Dat is natuurlijk sneller gezegd dan gedaan… Uitstelgedrag is immers een sterke gewoonte, het zit als het ware ingebakken in je leven. Je moet dus rekenen op een traag proces waarbij je stap voor stap te werk gaat. Vaak zie je ook niet van jezelf welke invloeden van belang zijn.

Inzicht kan je verkrijgen door jezelf te observeren. Hou bijvoorbeeld eens een logboek bij. Dit betekent dat je voor een periode van 1 tot 3 weken dagelijks bijhoudt wat je die dag doet. Je noteert bij voorkeur elke 30 à 60 minuten wat je hebt gedaan. Aan het einde van de periode zal je zien waar je al je tijd in steekt. Je krijgt bijgevolg een mooi overzicht en je ziet meteen hoeveel tijd je zinvol besteedt en hoeveel tijd verloren gaat.

Eens je inzicht hebt in je gedrag, kan je een aantal concrete zaken gaan veranderen waardoor het uitstellen niet meer zo’n negatief effect heeft op je leven. En waar het dus best nog mag bestaan!

2. Plannen én eraan beginnen

Misschien heb je wel al gemerkt dat je minder snel uitstelgedrag vertoont als je een gedetailleerd overzicht hebt van wat je te doen staat en wanneer je eraan zal werken. Concrete doelen en een heldere planning helpen je dan ook vooruit. Bekijk hiervoor eens de artikels onder de hoofding ‘plannen’. In het filmpje ‘hoe maak je een planning’ vind je vast en zeker nog wat tips die je vooruit kunnen helpen.

3. Wil je meer informatie? Bekijk dan volgende boeken:

  • Steel, P. (2014). Uitstelgedrag. Utrecht: Uitgeverij Ten Have
  • Van Essen, T., Schouwenburg, H. C. (2004). Doe het vandaag! Tielt: Lannoo
  • Perry, J. (2014). De kunst van het uitstellen. Houten: Het Spectrum

 4. STUVO

Lukt het je niet alleen? Neem dan contact op met je lokale STUVO. Het is nu eenmaal niet zo eenvoudig te veranderen, dat heb je zelf al aan de lijve ondervonden! Op de stuvoloods vind je per campus een overzicht van de initiatieven.

Vragen over dit artikel?

Contacteer je studiebegeleider