Stress of angst om te falen?

stress

De studententijd is de periode bij uitstek waarbij je wordt beoordeeld. Opdrachten, examens, stages,  zowat alles staat op punten. Vermits je als student je opleiding meestal als erg belangrijk ervaart, gaat dit soms gepaard met verhoogde stress en bij sommigen zelfs met heuse faalangst. Ook buiten de studies blijven we als mensen niet gespaard van stress.

  • Hoe ga je met die verhoogde stress om?
  • Wat doe je met die steeds weerkerende piekergedachten?
  • Hoe raak je dat beklemmend gevoel in je lijf kwijt?
  • Wat kan je doen om je zelfcontrole en je mogelijkheden te behouden?

1. Tips

  1. Aanvaard dat angst, stress en spanning heel menselijke gevoelens zijn. Zie ze dus ze niet als vijand. Je bent trouwens niet de enige op de wereld die zich angstig voelt. Gelukkig maar.
  2. Leer omgaan met tegenslagen en blijf je erin bekwamen. Het verhoogt je draagkracht.
  3. Pak je piekergedachten aan. Ontdek je denkfouten, word je er meer en meer bewust van en corrigeer ze. Je spanningshoofdpijn zal smelten als sneeuw voor de zon.
  4. Concentreer je en leer in het hier en nu staan. Je efficiëntie, plezier en zelfvertrouwen groeien er enkel door.
  5. Beïnvloed je lichamelijke stressgevoelens door een gecontroleerde ademhaling en/of  relaxatietechnieken. Het verhoogt je Zen-gehalte en je zelfcontrole. Probeer eens deze oefening uit.
  6. Evalueer jezelf zoals je een goede vriend zou evalueren. Je zal merken dat je je vriendelijker en correcter gedraagt tegenover jezelf.
  7. Leer goede doelen formuleren. Iets willen bereiken is namelijk veel toffer dan iets moeten vermijden.
  8. Versterk je probleemoplossend vermogen. Een planmatige manier van werken verhoogt namelijk je effectiviteit.
  9. Verzorg je timemanagement. Het geeft je zoveel meer ruimte om te doen wat je wil doen. Bekijk bijvoorbeeld eens dit artikel.

2. Zelftest

Wil je jezelf testen op vlak van stress en/of faalangst? Bekijk dan onderstaande links. Je vindt hier tevens heel wat informatie.

3. Wil je meer informatie? Bekijk dan volgende boeken:

Er bestaat heel wat literatuur rond stress en faalangst en hoe je er mee kan omgaan. Consulteer je bibliotheek. Hier alvast een paar aanraders

  • De Ridder, I., Nieuwe Weme, A. (2009). Angst werkt niet. Leer om te gaan met faalangst, conflicten en werkstress. Huizen: Uitgeverij Pica
  • Kennedy, H. (2012). Zonder angst of zorgen. Verminder je piekeren stap voor stap. Amsterdam: Nieuwezijds

4. STUVO

Durf hulp vragen als je er op je eentje niet wijs uit geraakt. Neem gerust contact op met je plaatselijke STUVO voor individuele begeleiding. Er bestaat eveneens een groepsaanbod dat je vindt op de stuvoloods en psywest.

Vragen over dit artikel?

Contacteer je studiebegeleider