Dagplanner

dagplanning

Waarom? Daarom!

Als je een drukke dag voor de boeg hebt, en je weet niet wat eerst gedaan, dan is een dagplanning altijd een goed plan.

Hoe? Zo! 

Hieronder staan vier stappen beschreven. Neem de dagplanner erbij en ga aan de slag. Het duurt eventjes om de planning op te stellen, maar je wint gegarandeerd tijd!

Stap 1: Je maakt een lijstje met wat je die dag te doen staat. Je schrijft effectief alles op wat er in je opkomt, ook schijnbaar onbelangrijke zaken, want ook deze zaken vragen tijd.

todolijst
Voorbeeld takenlijst

Stap 2: Je ordent de zaken volgens prioriteit en je bekijkt zo wat je eerst doet.  Als hulpmiddel kan je onderstaand kader gebruiken (kader van Eisenhower). Je stelt je de vraag bij iedere taak of het dringend of niet dringend en belangrijk of niet belangrijk is. Daarna vul je in het overzichtje aan welke prioriteit iedere taak krijgt.

Prioriteitenkader
Voorbeeld:

Voorbeeld prioriteitenkader

Stap 3: Schat in hoeveel tijd elke taak zal innemen en vul verder aan op het overzicht.

Overzicht takenlijst

Stap 4: Taken inplannen

Baken af hoeveel tijd je vrij hebt om je taken in te plannen.

Plan eerst in wat in het kader onder de categorie ‘dringend en belangrijk’ staat (1), je doet deze taken ook best eerst. Leg ook vast wanneer je de zaken zal doen die dringend zijn, maar niet belangrijk (2). Dit kan je tussendoor doen.  Eens deze zaken ingepland staan, zie je ook hoeveel tijd je nog over hebt om andere taken die onder de categorie ‘niet dringend’ staan  (3 en 4) uit te voeren. Deze taken plan je vervolgens in.

Dagplanning ingevuld

In het filmpje hieronder kan je alles nog eens bekijken met een concreet voorbeeld.

Veel succes!

Vragen over dit artikel?

Contacteer je studiebegeleider