Ga naar de inhoud

Referenties

boeken en materiaal

  • Backx, S., & Baets, R. (2014). Kijk op kiezen. Een stappenplan voor studie- en beroepskeuze. Antwerpen: UPA.
  • Backx, S., Baets, R., De Pau, R., Feremans, V., & Schelfhout, E. (2012). Starten met studeren. Ingrediënten voor je studieaanpak in het hoger onderwijs. Academic & Scientific Publishers.
  • Backx, S., & Vloeberghs, I. (2017). Prettig perfect? Omgaan met perfectionisme als student. Antwerpen: UPA
  • Cotrell, S. (2008). Survivalgids voor de student. Gent: Academia Press.
  • Denissen, K., Léonard, R., Van den Brande, J., & Willems, L. (2008). Studeerwijzer: op weg naar succesvol studeren. Brussel: VUBPRESS.
  • Desoete, A., Baccarne, B., Robayest, B., Duthoo, W., Haenebalck, A., Lissens, F., Al Asmar, M., Willems, D., & Brysbaert, M. (2020). Slagen met dyscalculie in het hoger onderwijs. Gent: Owl Press.
  • Dirksen, G. (2015). Braindidactiek: helpen leren met breinkennis. Synaps: Utrecht.
  • Feremans, V., Schelfhout, E., & Suijkerbuijk J. (2018). Morgen begin ik eraan! Academisch uitstelgedrag begrijpen en aanpakken. Antwerpen: UPA
  • Janssen, T., ten Dam, G., & van Hout Wolters, B. (2002). Vaardigheden voor zelfstandig leren. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
  • KU Lueven. (2013). Succes @ hoger onderwijs. Averbode: Altoria Averbode.
  • Halsberghe, E. (2017). Slimmer denken. Toolbox vol handige denkpatronen. Antwerpen – Apeldoorn: Garant.
  • Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P. A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool.
  • Opgenhaffen, T. (2021). Leren. Hoe? Zo! [Toolbox]. LannooCampus.
  • Opgenhaffen, T. (2013). Leren Hoe? Zo! Leuven: Lannoo Campus.
  • Opgenhaffen, T. (2015). Mind the map. Krachtige tools om leren in beeld te brengen. Leuven: Lannoo Campus.
  • Tops, W., Callens, M, & Brysbaert, M. (2018). Slagen met dyslexie in het hoger onderwijs. Gent: Owl Press.
  • Tops, W., & Boons, G. (2013). Dyslexie en moderne talen. Gids voor leerkrachten, hulpverleners en ouders. Antwerpen – Apeldoorn: Garant Uitgevers nv.
  • Van den Brandhof, J. W. (2009). Leer als een speer. Den Haag: Sdu Uitgevers bv.
  • Van Essen, T., & Schouwenburg, H. C. (2004). Doe het vandaag! Stap voor stap uitstelgedrag te lijf. Lannoo Uitgeverij.
  • Vermunt, J. (1997). Leerstijlen en sturen van leerprocessen in het hoger onderwijs: naar procesgerichte instructie in zelfstandig denken. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.
  • Vloeberghs, I. (2015). Focus op faalangst. Faalangst begrijpen en aanpakken. Antwerpen: UPA.
  • Vloeberghs, I. & De Pau, R. (2014). Verder studeren met autisme. Praktische handvaten voor studenten, docenten en begeleiders in het hoger onderwijs. Antwerpen: UPA.

artikels

  • Blasiman, R. N., Dunlosky, J., & Rawson K. A. (2017). The what, how much en when of study strategies: comparing intended versus actual study behaviour. Memory, 25(6), pp. 784-792. http://dx.doi.org/10.1080/09658211.2016.1221974.
  • Brink, H. W., Loomans, M. G. L. C., Mobach, M. P., & Kort H. S. M. (2020). Classrooms’ indoor environmental conditions affecting the academic achievement of students and teachers in higher education: A systematic literature review. Indoor Air, 31(2), pp. 277-601. Indoor Air – 2020 – Brink – Classrooms indoor environmental conditions affecting the academic achievement of students and.pdf
  • Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J. & Willingham, D. T. (2013). Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), pp. 4-58. DOI:10.1177/1529100612453266.
  • Dweck, C. S. (2007). The Secret to Raising Smart Kids. Scientific American Mind, 18, 36-43.
  • Evener, J. & Chase, M. (2022). Community Engagement in the Virtual Library. In A. R Scull (Red.), Virtual Services in the Health Sciences Library: a Handbook. (p. 10). Rowman & Littlefield. https://books.google.be/books?id=fH9qEAAAQBAJ
  • Hartwig, M. K?., & Dunlosky, J. (2012). Study strategies of college students: Are self-testing and scheduling related to achievement? Psychological Bulletin Review, 19, pp. 126-134. https://doi.org/10.3758/s13423-011-0181-y
  • Lim. C., Jalil, A. H., Ma’rof A., & Saad W. (2020). Peer learning, Self-Regulated Learnihng and Academic Achievement in Blended Learning Courses: A Structural Equation Modeling Approach. International Journal of Emerging Technology in Learning, 15(3). http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v15i03.12031
  • Ling, M. Y. M. (2013). “Studying alone but not studying alone” — Isolated but connected in collaborative construction of knowledge. (pp. 1-8). pp. 1-8, doi: 10.1109/CICEM.2013.6820160.
  • Singh, J, Steele, K., & Singh, L. (2021). Combining the Best of Online and Face-to-Face learning: hybrid and blended learning approach for COVID-19, Post Vaccine & Post-Pandemic World. Journal of Educational Technology Systems, 50(2), pp. 139-293. https://doi.org/10.1177/00472395211047865
  • Suhaini, M., Ahmad, A., & Harith S. H. (2020). Factors Influencing Student Achievement: A Systematic Review. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(5), pp. 550-560. DOI: 10.1111/ina.12745.
  • Talwar, Y. & Lal, D. D. (2022). Virtual Reading Room in Academic Library. In D. D. Lal, Y. Talwar, & M. K. Sinha (Red.), The Changing Landscape for the Libraries and Librarians: Issue and Challenges. (pp. 35-45). The Changing Landscape for the Libraries and Librarians : Issues & Challenges – Dr DD Lal – Google Boeken
  • Taras, H. (2005). Nutrition and Student Performance at School. Journal of School Health, 75(6), pp. 199-213. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2005.tb06674.x
  • Van der Heijden, K., Vermeulen, M. C. M., Donjacour, C. E. H. M., Gordijn, M. C. M., Hamburger, H. L., Meijer, A. M., Van Rijn, K. J., Vlak, M., & Weysen, T. (2018). Chronic sleep reduction is associated with academic achievement and study concentration in higher education students. Journal of Sleep Research, 27(2), pp. 147-300. https://doi.org/10.1111/jsr.12596
  • Stollberger, J., & Debus, M. E. (2020). Go with the flow, but keep it stable? The role of flow variability in the context of daily flow experiences and daily creative performance. Work & stress, 34(4), pp. 342-358. https://doi.org/10.1080/02678373.2019.1695293
  • Wiechmann, W., Edwards, R., Low, C., Wray, A., Boysen-Osborn, M., & Toohey, S. (2022). No difference in factual or conceptual recall comprehension for tablet, laptop, and handwritten note-taking by medical students in the United States: a survey-based observational study. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 19(8). https://doi.org/10.3352/jeehp.2022.19.8

artikels op blogs en nieuwssites

veelgebruikte websites

Van Essen, T., Schouwenburg, H. C. (2004). Doe het vandaag! Tielt: Lannoo

Een openboekexamen voorbereiden en maken: 5 tips! | BijlesHuis – Individueel leren