De Flow Theorie van Czikszentmihaly
Een perfecte staat van concentratie en aandacht, bestaat dat eigenlijk? In de literatuur wordt er vaak verwezen naar de term flow. Wanneer je in de flow zit, ga je volledig op in een taak of activiteit. Misschien heb je dat al eens ervaren bij het uitoefenen van een sport, het maken van muziek of creëren van kunst, maar ook tijdens het leren kan je in een flow komen. Flow is een cognitieve status die ontstaat wanneer je de juiste mate van uitdaging ervaart die haalbaar is voor jouw capaciteiten. Ben je bijvoorbeeld wiskundig sterk? Dan kan je die flow bijvoorbeeld ervaren bij het uitwerken van een ingewikkelde wiskundige formule. Of misschien komen jouw literaire capaciteiten ten volle tot uiting bij het schrijven van een paper. Hoe kan je een staat van flow herkennen bij jezelf? Volgens onderzoek zijn er 8 dimensies. We lijsten de kenmerken hieronder even op.
De 8 kenmerken van flow

beloning
De activiteit op zich werkt als intrinsieke beloning. Je doet de taak graag, je hebt interesse in het onderwerp.

concentratie
Je bent in ultieme concentratie. Je aandacht is in hyperfocus op de activiteit of taak die je uitvoert.

controle
Je ervaart een gevoel van controle op je handelingen die je uitvoert. Je hebt de touwtjes in handen.

feedback
De activiteit geef je directe en duidelijke feedback. Je kan je handelingen meteen bijsturen indien nodig.

doelgericht
Je gaat doelgericht te werk. Je hebt een duidelijk doel voor ogen dat je wil bereiken.

uitdaging
De taak of activiteit geeft je een gevoel van optimale uitdaging, haalbaar voor jouw capaciteiten.

tijdsbesef
Er is verlies van tijdsbesef. De tijd vliegt ongemerkt voorbij.

zelfbewustzijn
De focus ligt volledig buiten jezelf, waardoor je andere gewaarwordingen zoals bijv. honger niet meer merkt.
Waarom is flow belangrijk?
Csikszentmihaly deed oorspronkelijk onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij gelukkig zijn. Omdat wij als mens elke ervaring verwerken als informatie, definieerde hij geluk als “het ervaren van een optimale cognitieve ervaring”. Deze optimale toestand ontstaat wanneer je een optimale uitdaging ervaart, met andere woorden: wanneer de taak voor jou complex genoeg is en toch nog aansluit bij je competenties en vaardigheden. Is een taak te weinig uitdagend voor je capaciteiten, dan ontstaat verveling of apathie. Wordt het net te moeilijk, dan ontstaat stress en angst. Verder onderzoek toont dan ook aan dat er een link is tussen het gevoel van flow, presteren en welzijn. Zo zouden werknemers die regelmatig flow ervaren op hun werk, meer creatief presteren en minder emotionele uitputting ervaren. Denk dus eens na wanneer jij een gevoel van flow ervaart. Heb je dat soms in je studies of niet? Welke taken zijn voor jou optimaal uitdagend en hoe kan je dit combineren met je studies? Ons advies: hou deze flowtheorie in je achterhoofd voor je verdere (studie-)loopbaan, want het is niet alleen belangrijk om te presteren, maar ook om je goed in je vel te voelen.

Meer weten?
Gerelateerde pagina’s
-
Flow
Lees verder: Flow -
Concentratie
Lees verder: Concentratie -
Pomodoro
Lees verder: Pomodoro