Ga naar de inhoud
Home » Notion

Notion

    Notion is een digitale tool die je kan gebruiken om notities te nemen, maar ook om documenten te organiseren, schema’s te maken en nog zoveel meer. Behalve tekst kan je verschillende soorten content creëren en toevoegen, zoals afbeeldingen, video’s, bijlages, verwijzingen naar pagina’s, checklists, planningen, enzovoort. Er zijn oneindig veel mogelijkheden!

    Organiseer je notities en studiemateriaal met notion.

    Eén van de valkuilen bij digitale notities nemen is het letterlijk overnemen van de informatie die je aangeboden krijgt. Daarom wordt er vaak gezegd dat notities met pen en papier beter zijn. Maar, digitale toepassingen gebruiken zijn niet per definitie slecht. Meer nog: het heeft ook zijn voordelen want je hebt overal je notities beschikbaar, het noteren gaat sneller en er zijn eindeloos veel mogelijkheden om je notities nadien te verwerken. Notion is één van de tools die je hiervoor kan gebruiken.

    Hoe kan je ermee aan de slag?

    Notion kan je zien als een alles-in-één-werkruimte. Je kan teksten schrijven, pagina’s toevoegen, een planning maken, documenten en snelkoppelingen toevoegen, enzovoort. Hieronder geven we enkele basisfuncties en voorbeelden hoe je de tool kan gebruiken in je studies, maar ga vooral zelf op ontdekking wat er kan want er zijn oneindig veel mogelijkheden!

    PRAKTISCHE INFO

    ONTDEK DE TOOL

    Notion heeft drie verschillende toepassingen: een mobiele app (voor iOS of Android), een desktopversie (voor Windows en Mac) en een webextensie voor Chrome, Safari en Firefox. Surf naar www.notion.so voor meer informatie en downloadopties.

    Notion als studietool? Enkele voorbeelden:

    Een pagina maken en content toevoegen

    Wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt krijg je een blanco sjabloon waar je content aan kan toevoegen: tekst, een to-dolijst, een kalender, afbeeldingen, tabellen, video’s, bijlages en nog zoveel meer. Op sjabloon krijg je bepaalde suggesties te zien om je te inspireren. Daarnaast zijn er ook bepaalde templates mogelijk, bijvoorbeeld een template voor het nemen van notities in een les, een wekelijkse takenlijst of budget planner.

    Studiemateriaal en takenlijst per OPO met een handmatige vakfiche in notion.

    Je kan notion gebruiken om je documentatie, studiemateriaal en to-do’s van een bepaald vak te verzamelen aan de hand van een database. Op deze manier kan je een schematisch overzicht maken per onderdeel van het vak, bijvoorbeeld de verschillende hoofdstukken. Per onderdeel kan je verschillende elementen selecteren, zoals een deadline, bijlages, tags, status, enzovoort. Daarnaast kan je zelf de weergave van je databank wijzigen: wil je een tabel, dashboard of tijdslijn?

    Bovendien zijn de onderdelen in een databank telkens ook een pagina op zich. Als je één van de hoofdstukken opent, krijg je enerzijds de informatie uit de kolommen van je databank, en anderzijds heb je opnieuw een blanco werkruimte waar je allerlei content aan kan toevoegen zoals notities, een schema, voorbeelden, enzovoort.

    Een bundeling van to-do’s en studiemateriaal in een semester- of kwartaaloverzicht.

    Heb je verschillende notities, vakfiches en takenlijsten gemaakt en wil je die graag bundelen? Dan zou je bijvoorbeeld een semester- of kwartaaloverzicht kunnen maken. Op een nieuwe blanco pagina maak je via content een link naar je bestaande pagina’s. Op diezelfde pagina zou je dan als content nog een takenlijst en kalender kunnen toevoegen.

    Groepswerk en projecten organiseren en samen uitwerken in notion.

    Je kan notion ook gebruiken om projecten in groep te organiseren. De project templates zijn daar heel handig voor. Elk project krijgt een algemene pagina met taken, verwijzingen en informatie. Daarnaast maak je aan de hand van een databank een overzicht van de verschillende deeltaken die moeten gebeuren om het project tot een goed einde te brengen. Enerzijds heb je dan per deeltaak opnieuw een pagina waarin je content kan toevoegen zoals tekst, bronnen, afbeeldingen, verwijzingen, bijlages, enzovoort. Anderzijds kan je per taak een timing, status en verantwoordelijke toevoegen. Door te werken met deze verschillende elementen kan je jouw databank op verschillende manieren weergeven, bijvoorbeeld een overzicht van jouw deeltaken of een tijdslijn op basis van de toegewezen timing en deadlines.

    Gerelateerde pagina’s