Mondeling meesterschap: tips & tricks voor een succesvol examengesprek.
Bij een mondeling examen gaat de docent na of je de leerdoelstellingen bereikt hebt aan de hand van een gesprek. De docent stelt (inzichts- en toepassings-)vragen waarop je mondeling een antwoord moet formuleren, al dan niet voorafgaand aan voorbereidingstijd. Dergelijke examens duren vaak minder lang dan een schriftelijk examen en bovendien kan je door de interactie soms beter tonen dat je de leerstof écht beheerst. Tegelijk kan zo’n tête-à-tête met je docent ook confronterend en stresserend zijn, want je wordt zichtbaar beoordeeld. Hoe kan je jou hier het best op voorbereiden en hoe pak je een mondeling examen het beste aan? We formuleren enkele tips.
Bereid je voor op het mondeling examen
Informeer op voorhand wat de verwachtingen zijn van de docent en hoe het mondeling examen zal verlopen. Krijg je voorbereidingstijd of niet? Hoeveel tijd krijg je en wat is de functie van de voorbereidingstijd? Moet je een uitgebreide schriftelijke voorbereiding maken en zal de docent daarop bijvragen stellen of is het de bedoeling om je voor te bereiden op het mondeling beantwoorden van de vragen en dient de tijd om korte notities te nemen voor jezelf? Of gaat het eerder om een mondelinge verdediging van een bepaalde opdracht die je tijdens het semester gemaakt hebt? Het soort mondeling examen bepaalt ook hoe je de voorbereiding het beste kan aanpakken.
Daarnaast zijn er ook specifieke studiestrategieën die goed aansluiten bij een mondelinge examenvorm. Hieronder formuleren we enkele suggesties:
- Besteed voldoende aandacht aan het ontrafelen van de structuur van je cursus. De kans is groot dat je inzichtsvragen krijgt, waarbij je verbanden moet kunnen leggen over de leerstof heen en je antwoord situeren in het groter geheel van de cursus. Een (zelfgemaakte) inhoudstafel kan hierbij een handig hulpmiddel zijn om te gebruiken tijdens het studeren.
- Studeer aan de hand van kernideeën, eventueel gevisualiseerd met schema’s en mindmaps . Tijdens het mondeling examen zal je weinig tot geen tijd hebben om je voorbereiding schriftelijk voluit te schrijven, dus oefen tijdens het studeren al op het antwoorden aan de hand van kernwoorden. Dit kan je snel noteren op je kladblad om dan op deze manier mondeling te antwoorden op de vragen.
- Oefen specifiek op het mondelinge aspect van het examen. Verzamel en bedenk voorbeeldvragen, formuleer de antwoorden aan de hand van kernwoorden en schema’s en beantwoord de vragen mondeling. Flashcards zijn hiervoor een bruikbaar studeermiddel. Je kan dit eventueel ook samen met medestudenten inoefenen.
Aanpak tijdens het mondeling examen
Een professionele, rustige en zelfverzekerde uitstraling
Een mondeling examen draait niet alleen om de inhoud van jouw antwoorden, maar ook om hoe je jezelf presenteert en de manier waarop je communiceert. Het doel van het gesprek is om te laten zien dat je de leerstof beheerst en de docent kan je alleen beoordelen op wat je toont aan hem/haar aangezien we elkaars gedachten niet kunnen lezen. Dus, keep calm… en neem je tijd om helder en gestructureerd te antwoorden op een vraag. Rammel het antwoord niet af als een robot, maar probeer de informatie op een rustige en zelfverzekerde manier over te brengen. Let ook op je taalgebruik en vermijd dialect. Als jonge professional wordt er van jou een zakelijke en volwassen houding verwacht, dus zorg voor een professionele, rustige en zelfverzekerde uitstraling.
Vragen beantwoorden
Indien je voorbereidingstijd hebt, noteer dan het antwoord op je vraag in kernwoorden, eventueel aan de hand van een schema. Op deze manier heb een gestructureerde houvast om je antwoord mondeling te formuleren en is de kans groot dat je de belangrijkste vaktermen en kernconcepten zeker benoemt. Probeer je antwoord en de vraag ook te situeren in je cursus. Je toont hiermee dat je inzicht hebt in het groter geheel. Formuleer eventueel (eigen) voorbeelden om iets extra toe te lichten en eindig je uitleg met een besluit.
Krijg je een bijvraag? Geen paniek! Dat is niet automatisch een slecht teken. Een bijvraag kan dienen als verduidelijking voor iets dat de docent niet helemaal begreep uit je uitleg, maar kan evengoed een compleet nieuwe vraag zijn om de breedte en diepte van je kennis te toetsen. Zie de bijvragen als een kans om te tonen wat je kan, dus luister aandachtig, neem je bedenktijd en formuleer je antwoord.
Wat als je het niet (meteen) weet? Blijf in de eerste plaats rustig en herhaal de vraag luidop. Door te parafraseren kan je testen of je het goed begrepen hebt en bovendien creëer je hiermee extra tijd om na te denken. Denk ook luidop na. Zo kan de docent jouw inzichten volgen en je eventueel bijsturen indien nodig. Heb je de vraag helemaal niet begrepen? Vraag dan om verduidelijking. Als je het nog steeds niet weet, geef dat dan eerlijk toe. Doen alsof en onzin verkopen komt veel slechter over dan eerlijk zijn.
Gerelateerde berichten
-
Openboekexamens
Lees meer: Openboekexamens -
Schriftelijke examens
Lees meer: Schriftelijke examens -
Mondelinge examens
Lees meer: Mondelinge examens