Todoist is een digitale toepassing waarin je to-dolijsten kan maken, organiseren en sorteren. Je kan de app gebruiken op maat van jouw persoonlijke voorkeur. Er zijn verschillende functies mogelijk: van eenvoudig tot geavanceerd. Op deze pagina geven we jou een korte introductie van de mogelijkheden en enkele voorbeelden hoe je deze tool kan gebruiken tijdens je studies.
Organiseer je to-dolijsten met Todoist.
Om je opdrachten en te verwerken leerstof goed te kunnen inplannen over het semester of kwartaal, heb je in de eerste plaats een overzicht nodig van wat er jou allemaal te doen staat. Het maken van een to-dolijst, een overzicht van je taken, is één manier. Je maakt een lijstje van je taken en opdrachten, splitst ze eventueel op in specifieke deeltaken en vinkt de taken uit wanneer je ze voltooid hebt. Dit is de basis, maar je kan hier ook verder op gaan door deadlines toe te voegen, prioriteiten te stellen, je lijstjes te ordenen per opdracht of project, enzovoort. Met Todoist kan je dit alles uitwerken en bovendien heb je jouw takenlijst(en) overal en altijd bij de hand op je laptop, tablet of GSM.
Hoe kan je ermee aan de slag?
De basisfunctie is het toevoegen van taken, door op het plusteken te klikken, om ze na voltooiing uit te vinken. Indien gewenst kan je per taak een deadline toevoegen en een prioriteitsniveau toekennen. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je jouw taken ook opsplitsen in subtaken, verschillende projecten maken om je taken te groeperen en projecten delen met anderen. Meer uitleg en demo’s over de verschillende functies kan je raadplegen in de startersgids van Todoist:
PRAKTISCHE INFO
ONTDEK DE TOOL
Todoist heeft voor elk toestel een app: de desktopapplicatie (voor Windows en Mac, een mobiele app voor je smartphone en tablet (iOS en Android), een browserextensie (voor Chrome, Firefox, Microsoft Edge en Safari), een plug-in voor je Gmail of Outlook en een app voor je smartwatch.
Todoist als studietool? Een voorbeeld.
Todoist biedt je heel wat standaard sjablonen, zoals een studentenplanning of -project, afsprakenoverzicht, boodschappenlijstje, enzovoort. Ga vooral zelf op ontdekking wat er bestaat en hoe je dit kan omzetten naar je persoonlijke semester- of kwartaaloverzicht, vakplanner of studie-overzicht. Hieronder geven we één voorbeeld van een vakfiche per OPO (inclusief sjabloon). Heb je zelf een handig sjabloon uitgewerkt en wil je dit delen met je medestudenten? Deel het dan via ons contactformulier.
Een vakfiche maken in Todoist.
De basisopmaak van je vakfiche.
Start een nieuw project per OPO en voeg verschillende onderdelen toe, zoals leermateriaal, studietaken, evaluatie, enzovoort.
Voortgang bijhouden met labels.
Gebruik labels om overzicht te creëren en je voortgang bij te houden, bijvoorbeeld de oefeningen die je wil maken per vak. Via de knop “Overzicht” kan je dan je taken sorteren op basis van dat label.
Taken inplannen met deadlines.
Voeg deadlines toe aan (deel)taken om via de weergave “Vandaag” en “Aankomend” te zien wat er op jouw dagelijkse of wekelijkse planning staat. Op die manier zal de app jou helpen herinneren wat je nog moet doen.
Gerelateerde pagina’s
-
Todoist
Lees meer: Todoist -
Pomodoro
Lees meer: Pomodoro -
Notion
Lees meer: Notion