Boost je studiemethode! 4 effectieve studiestrategieën.
Tijd om te blokken! Idealiter heb je jouw leerstof intussen al verkend en goed verwerkt. Je hebt alle cursusinhoud doorgenomen en geanalyseerd, je teksten zijn gestructureerd, je hebt alle inhoud gereduceerd tot één verwerkingsbron en je samenvattingen en schema’s zijn klaar. Eens je zover bent, is het tijd om je leerstof effectief te gaan studeren en dat wil zeggen: memoriseren, toepassen en controleren. Hoe kan je dat effectief aanpakken? Op deze pagina verzamelden we verschillende bewezen effectieve studiestrategieën. Wil je hier actief mee aan de slag? Volg dan ons leerpad op Toledo!
combineren
Door verschillende zintuigen te gebruiken tijdens het studeren, activeren we verschillende regio’s in ons geheugen. Deze benadering staat bekend als “dual coding” of dubbele codering. Het idee is om zowel visuele, auditieve als motorische elementen te combineren tijdens het studeren, waardoor de informatie op verschillende plekken verankerd wordt in je brein. Zo kan je jouw leerstof visualiseren door een schema, mindmap of tekening te maken, auditief verwerken door luidop te lezen of te luisteren en motorisch verwerken door te schrijven of rondjes te lopen door je kamer. Ontdek waar jouw sterke punten liggen en benut deze manier van verwerken tijdens het studeren.
herhalen
Oefening baart kunst, en dat geldt ook voor jouw brein. Hoe vaker je iets leert, hoe sterker de verbindingen in je hersenen en hoe beter de informatie verankerd zit in je geheugen. Probeer dus ook om studeermomenten te spreiden over de tijd. Daarmee bedoelen we niet dat je jouw leerstof verdeeld over de beschikbare tijd (bijvoorbeeld elke week één hoofdstuk), maar wel dat je de volledige leerstof op verschillende momenten herhaald met voldoende tijd tussen deze momenten. Ga ook op zoek naar een actieve en creatieve manier om je leerstof te herhalen.
investeren
Hoewel herhaaldelijk herlezen van een cursustekst een populaire manier is om te studeren, tonen studies aan dat dit geen effectieve studiestrategie is. De valkuil zit in het feit dat je door herkenning een vals gevoel krijgt dat je de leerstof ook effectief kent. Om de informatie echt te begrijpen en eigen te maken, moet je actief aan de slag gaan, met andere woorden: tijd en moeite investeren. Pas de leerstof toe, stel jezelf vragen, zoek verbanden, verzamel en bedenk voorbeelden. Ga verder dan alleen reproductie en bestudeer de leerstof in detail: wat betekent dit precies? Waarom is dat zo? Probeer je vragen voldoende gedetailleerd te beantwoorden en controleer ook steeds of je antwoord volledig en correct is.
schematiseren
Schema’s en samenvattingen maken helpt je niet alleen om de belangrijkste informatie te filteren uit (grote) hoeveelheden leerstof. Het helpt ook om de inhoud te organiseren en verankeren in je geheugen. Bij het maken van een schema ga je actief aan de slag om de inhoud te begrijpen. Je probeert de structuur en opbouw te ontrafelen, je zoekt verbanden en tot slot formuleer je dit op een beknopte manier. Je gaat dus op een actieve manier aan de slag met de leerstof, waardoor je een diep begrip en inzicht creëert en tegelijk een houvast om de inhoud te memoriseren. Een kleine kanttekening: de kwaliteit van je schema’s en samenvattingen is van essentieel belang en het vraagt ook tijd en oefening om onder de knie te krijgen.
controleren
Controleer jezelf vaak en gevarieerd. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Een populaire manier is het maken van een voorbeeldexamen. Je kan misschien zelf een voorbeeldexamen opstellen door bij de verschillende onderdelen mogelijke vragen te bedenken en uit te werken, bijvoorbeeld op flashcards. Een andere manier is lesgeven aan jezelf of anderen. Door iets uit te leggen in eigen woorden, toets je jezelf of je het ook écht begrijpt. Tot slot kan je jezelf ook testen door middel van “braindumping“: je neemt een blad papier en je probeert zoveel mogelijk op te schrijven wat je nog weet, eventueel in de vorm van een mindmap. Maak hierbij altijd een foutenanalyse: wat was je vergeten? Wat had je verkeerd? Waar moet je nog aandacht aan besteden?
(her)lezen als studiestrategie
Het herlezen van gemarkeerde tekst is een populaire studiestrategie onder studenten, maar is dit de beste manier om te studeren?
Lezen en herlezen van een stuk (gemarkeerde) tekst blijkt uit verschillende onderzoeken de populairste studiestrategie onder studenten. Algemeen kiezen we graag voor strategieën die het minste moeite vragen en bovendien stellen studenten het studeren vaak uit tot aan de deadline, waardoor herhaaldelijk gelezen de snelste en eenvoudigste manier is om leerstof door te nemen. Eén probleem: de meest tijdsefficiënte oplossing is niet meteen de beste manier om diepgaand te leren.
Hoewel gemarkeerde tekst herlezen een betere strategie is dan éénmalig je cursus doornemen, scoort deze leerstrategie beduidend slechter dan andere studiestrategieën. Het gevaar ligt in de illusie van bekendheid. Hoe vaker je iets ziet, hoe herkenbaarder het is, maar iets herkennen is niet hetzelfde als je leerstof effectief kennen en begrijpen. Herlezen kan helpen om de belangrijke grote lijnen door te nemen en te herhalen, maar specifieke details zal je niet actief verwerken en opslaan in je geheugen.
Gebruik deze strategie dus vooral in de verkennende fase en om gevarieerd te herhalen na het studeren. Combineer met andere effectieve leerstrategieën en vertrouw niet alleen op het herlezen van je gemaakte samenvatting. Test jezelf en ga steeds na of je de inhoud écht kent en begrijpt.
Gerelateerde berichten
-
Leren uit je fouten
Lees meer: Leren uit je fouten -
Webinars
Lees meer: Webinars -
Structureren & Schematiseren
Lees meer: Structureren & Schematiseren -
Verken Je Cursus
Lees meer: Verken Je Cursus