Ga naar de inhoud
Home » Structureren & Schematiseren

Structureren & Schematiseren

    Leerstof actief verwerken is meer dan lezen en markeren.

    Het verwerken van de leerstof is de tweede, en wellicht de belangrijkste stap, in het studieproces. Je gaat hierbij actief aan de slag om de leerinhoud te begrijpen, te analyseren en te structureren. Aan het einde van deze stap heb je bij elk onderdeel een goed begrip van de inhoud, een onderscheid gemaakt tussen hoofd- en bijzaken, verbanden gevisualiseerd en de kern samengevat. Met andere woorden: je cursus is studieklaar!

    Actieve verwerking in 3 stappen

    1. Globaal doornemen

    Neem je cursus een eerste keer globaal door. Je kan eventueel al bepaalde zaken onderlijnen, maar wacht voorlopig nog met markeren. Stel jezelf vragen: waarover gaat dit? Hoe kan ik dit linken aan de les en aan de rest van de cursus? Zorg ervoor dat je na het einde van deze stap alles goed begrijpt. Zoek eventueel bepaalde zaken op indien nodig.

    2. Structureer de tekst

    Neem een tweede keer de tekst door en structureer de inhoud. Markeer, nummer en maak aantekeningen in de kantlijn. Ga op zoek naar de kernconcepten en maak ze zichtbaar per alinea of onderdeel. Zorg ervoor dat je in één oogopslag definities, voorbeelden, kernideeën en opsommingen kan zien. Bij een goed gestructureerde tekst weet je zelfs na verloop van tijd meteen waarover het gaat als je de tekst terug ziet. Je maakt in principe een soort van visuele samenvatting zodat je tijdens de blok je cursus niet meer van A tot Z opnieuw moet lezen.

    3. Schematiseer en structureer

    Zorg ervoor dat je één verwerkingsbron hebt om te studeren, dus integreer powerpoint, cursustekst, handboek en ander cursusmateriaal tot één geheel. Dat kan een aangevulde powerpoint zijn, maar evengoed een samenvatting. Ga ook aan de slag met een kapstok om verbanden in de leerstof te visualiseren, bijvoorbeeld een aangevulde inhoudstafel.

    Schematiseren en structureren

    Een samenvatting of aangevulde inhoudstafel is één manier om te schematiseren, maar er bestaan ook tal van andere alternatieven. Heb je al gehoord van een mindmap, conceptschema of flashcard? Laat je inspireren en zoek de manier die het best bij het vak en jouw eigen voorkeur past. Wil je hier actief mee aan de slag? Op het leerpad studeren [binnenkort beschikbaar op Toledo] vind je concrete oefeningen, tips en materiaal.

    samenvatting

    Een samenvatting is een document (op papier of digitaal) waarin je de belangrijkste informatie en details van je cursus op een beknopte manier noteert, bijvoorbeeld aan de hand van opsommingen. Een goede, overzichtelijke en uitgebreide samenvatting kan (een deel van) je cursus vervangen.

    mindmap

    Bij een mindmap noteer je centraal een thema met daarrond vertakkingen die subthema’s, voorbeelden en ideeën vertegenwoordigen. Er ontstaat een visuele weergave van de leerinhoud in een soort van hiërarchisch netwerk, waardoor de opbouw en structuur van je cursus zichtbaar wordt.

    uitgebreide inhoudstafel

    Een uitgebreide inhoudstafel is een lineair schema van de verschillende hoofdstukken, titels en tussentitels. Per onderdeel noteer je in korte opsommingen de belangrijkste hoofdzaken en verwijzingen (bijv. naar een bepaalde casus of voorbeeld), zodat je een globaal overzicht hebt van je cursusinhoud.

    diagram

    Een diagram is een grafische weergave van verschillende concepten en hun onderlinge relatie. Je noteert de woorden in een veld met daartussen verbindingslijnen die de soort relatie verduidelijken, zoals een verloop, eigenschap, effect, relatie, voorbeeld, analogie, classificatie, enzovoort.

    flashcards

    Flashcards zijn kleine kaarten waarbij je op de ene kant een vraag, concept of begrip noteert, met op de andere kant het antwoord of de uitleg die je moet memoriseren. Je kan dit vooral gebruiken om definities, woordenschat, formules en andere feitenkennis te studeren.

    kolommenschema

    Bij een kolommenschema organiseer je de informatie in een tabel. Elke kolom staat voor een specifieke categorie of een bepaald onderdeel en de verschillende rijen zijn de eigenschappen die je per categorie wil opsommen. Dit soort schema is vooral nuttig om gelijkenissen en verschillen te vergelijken.

    formularium

    Een formularium is een verzameling van alle belangrijke formules uit je cursus. Soms krijg je dit van de docent, maar het kan ook nuttig zijn dit zelf te maken. Zelfs als je het niet mag bijhebben op een examen als hulpmiddel, is het wel een handige samenvatting om formules te memoriseren tijdens het studeren.

    woorden- en begrippenlijsten

    Een woordenlijst is een document met twee kolommen, waarbij de ene kolom een woord bevat en de andere kolom het woord in een andere taal of de definitie van het woord. Ook voor vakken waar je veel vakterminologie bij moet kennen, kan het interessant zijn om een terminologielijst te maken.

    sketch noting

    Bij sketchnoting noteer je de informatie met een mix van woord en beeld door tekeningen, vormen, kleuren, pijlen, bepaalde kaders en andere visuele elementen te gebruiken. Goede tekenvaardigheden zijn niet noodzakelijk. Meer uitleg en voorbeelden vind je op https://sketchnotearmy.com.

    story board

    Een story board is een grafisch overzicht dat onder andere in films gebruikt wordt om het verloop van een verhaal te ontwerpen en structureren. Je kan dit ook gebruiken voor het studeren van stapsgewijze procedures of andere informatie dat je in chronologische volgorde moet kennen.

    Eens je de inhoud verkend en verwerkt hebt, ben je klaar om te studeren. Idealiter heb je dit dus gedaan voor de blokperiode. Wat houdt het studeren dan nog in? Ontdek het op de volgende pagina!

    Gerelateerde berichten