Ga naar de inhoud
Home » Leerstoornissen » Pagina 4

Leerstoornissen

    DCD

    Een student met DCD heeft moeite met het leren en uitvoeren van gecoördineeerde motorische vaardigheden, met andere woorden: bewegingen gebeuren minder vlot, duren daardoor vaak langer en behaalde handelingen worden moeilijk geautomatiseerd (zoals bijvoorbeeld autorijden). Daarnaast is structuur en organisatie van schoolspullen en schooltaken vaak een uitdaging.

    Tips voor studenten met DCD

    • Organiseer je studiemateriaal. Maak vakfiches, gebruik specifieke mappen per vak en zorg voor een duidelijke mappenstructuur op je laptop met eenduidige benamingen van documenten.
    • Zorg voor een nette en werkbare werkplek die je steeds op dezelfde manier inricht om je materiaal gemakkelijk terug te vinden.
    • Studeren vraagt meer tijd, dus zorg voor een goeie planning met voldoende herhalingsmomenten om je leerstof te verwerken.
    • Deel je opdrachten op in zo klein mogelijke deeltaken die je noteert op een to-dolijst. Gebruik eventueel de De Pomodoro Techniek als je snel afgeleid bent.
    • Voer taken zoveel mogelijk op dezelfde manier uit om tot betere en snellere automatisatie te komen. Herhaling is de sleutel tot succes: hoe vaker je iets doet, hoe meer je de handelingen gewoon wordt, hoe efficiënter dit verloopt en dus ook sneller.
    • Maak notities op een laptop of computer. Als je toch moet schrijven op papier, gebruik dan gelijnd papier en ga op zoek naar een balpen waar je zelf het gevoel bij hebt dat het vlot schrijft.
    • Benut sneltoetsen en functies van software. Volg eventueel (online) bijscholingen om hier wat vaardiger in te worden.
    • Leg uit aan anderen wat DCD voor jou betekent. Het is een minder gekende leerstoornis, dus enkel zo kan je omgeving écht begrijpen waarom bepaalde dingen moeilijker lukken en hiermee rekening houden.
    • Vraag waar nodig onderwijs- en examenfaciliteiten aan je studie- en trajectbegeleider, zoals extra tijd en het gebruik van een laptop op examens.

    Hulpmiddelen

    Pagina's: 1 2 3 4 5