Ga naar de inhoud
Home » Leerstoornissen » Pagina 5

Leerstoornissen

    Dysfasie

    Dysfasie is een spraaktaalstoornis, waarbij spraak en taal moeizaam aangeleerd en verworven wordt. Een student met dysfasie kan moeite hebben met het begrijpen van talige informatie, zoals instructies of het onderscheid tussen letterlijke, abstracte en figuurlijke taal. Mondelinge communicatie zal wellicht trager en moeizamer verlopen, wat soms ten nadele is van sociale relaties. Ook de innerlijke taal van de persoon zal niet even vlot verlopen, waardoor de student mogelijks problemen ervaart met planning, organisatie, structureren en samenvatten.

    Tips voor studenten met dysfasie

    • Neem vooraf hand-outs van een les door. Dat maakt de les wat meer voorspelbaar, waardoor je gemakkelijker het lestempo zal kunnen volgen.
    • Ga op zoek naar welke manier jij het vlotst notities neemt: op je laptop of op papier. Gebruik afkortingen en symbolen om tijd te sparen bij het noteren. Noteer enkel de essentie en bewerk je notities achteraf. Vraag eventueel notities van een medestudent om de delen die je niet mee had uit de les aan te vullen.
    • Maak tijd om opdrachten gedetailleerd te ontleden en in deelstappen op te splitsen. Controleer ook of je de opdracht correct begrepen hebt door feedback te vragen aan je docent of een medestudent.
    • Bereid presentaties voor met een uitgebreid schema als houvast en steekkaarten met kernwoorden om je te ondersteunen.
    • Gebruik flashcards om geheugenfeiten en woordenschat te leren en te onthouden en ga op zoek naar ezelsbruggetjes om moeilijke concepten te memoriseren.
    • Gebruik voorleessoftware. Alinea van Sensotec is gratis ter beschikking voor alle VIVES-studenten via Academic Software.
    • Gebruik een kapstok of inhoudstafel om je leerstof te structureren en ga op zoek naar een persoonlijke manier om samenvattingen te maken. Vraag eventueel studiebegeleiding aan je studie- en trajectbegeleider.
    • Studeren vraagt meer tijd, dus zorg voor een goeie planning met voldoende herhalingsmomenten om je leerstof te verwerken.
    • Leg uit aan anderen wat dysfasie voor jou betekent. Het is een minder gekende leerstoornis, dus enkel zo kan je omgeving écht begrijpen waarom bepaalde dingen moeilijker lukken en hiermee rekening houden.
    • Vraag waar nodig onderwijs- en examenfaciliteiten aan je studie- en trajectbegeleider, zoals extra tijd.

    Hulpmiddelen

    Pagina's: 1 2 3 4 5